zaterdag 1 mei 2010

Fijn met de trein naar....

Naar Roodeschool!

Het eindpunt van het spoor en dat was duidelijk te merken, na Winsum zat ik alleen in de trein. Toen ik in Roodeschool uitstapte bleek de machinist al een paar honderd meter voor mij te lopen. Had waarschijnlijk honger of iets van een grote boodschap. Maar goed vandaag een echte A naar B route, dus geen rondje stad enz. Eerder deze dag had ik al op buienrader gezien dat ik het waarschijnlijk niet droog zal houden, maar ja dat ben ik nu zo langzamerhand wel gewend. Mijn eerste stappen door het Groningse Hoogeland waren die richting Oosternieland, daar nog even bij een collega gekeken maar die was er niet, wonderlijk genoeg kwam ik haar later nog tegen. Ik stapte stevig door, de wind trok aan en de regen zal niet zo lang op zich laten wachten. Ik liep door dorpje Oldenzijl en liep ik eigelijk verkeerd waar door ik een mooi lusje extra heb gelopen, hopelijk zal dit niet in elk dorpje gebeuren want dan zal de dag nog wel lang gaan duren. Op weg naar Zandeweer kwam de eerste stortregen naar benenden, en daar liep ik midden op de vlakte, doorlopen was de enige oplossing. Opeens stopte een auto naast mij en de wat oudere vriendelijke mensen vroegen of ik een lift nodig had. Dit aanbod heb ik natuurlijk beleefd afgeslagen. In Zandeweer lijkt net alsof iedereen weg is, het is er muisstil, en dat terwijl in het plaatsje Doodstil het nog stiller was. Ze pronken dat deze naam als mooiste plaatsnaam van Nederland is gekozen, maar als het verder zo stil heb je er ook niets aan toch?

Op de hele route viel me het op dat de dorpjes zoals Kantens en Middelstum nauwelijks iets van leven op straat te bespeuren was. Oké, het was slecht weer maar toch voor een zaterdag? Richting Kantens was het echt beroerd weer, het kwam weer met bakken uit de hemel. Heel af en toe zag ik een fietser die zo gek was om door deze bui heen te fietsen. Maar ja ik was zo gek om 38 km te gaan lopen door grotendeels regen. Het hoogeland is mooi om door heen te lopen, mooie uitzichten, veel gele bloemetjes, en als de zon schijnt is het helemaal mooi natuurlijk. Deze ging eindelijk maar toch schijnen toen ik in Middelstum aankwam, ook daar week ik (onbedoeld) van de route af. Nog de enige persoon die ik tegen kwam gevraagd hoe ik het beste kon lopen, nadat deze me voor gek verklaarde zo ver te lopen wijs die mij vriendelijke de weg.
Het lopen ging nog lekker, had nergens last van in tegenstelling tot mijn eerdere wandelingen was er bijna altijd wel iets om over te zeuren, maar dit keer bleef het achterwege. Het stuk naar Bedum kwam langs talloze boerderijen en landerijen en voorbij scheurende auto’s . Een deel van de route werd duidelijk gebruikt als sluiproute. Het dorp van Arjan Robben bleek toch nog wel een beste plaats te zijn want ik was er niet zomaar weer uit. Ook hier liep ik anders dan gepland, maar ja die meer meters in de benen is alleen maar goed. Omdat ik er voor mijn gevoel zo lang over deed om uit Bedum te komen zakte de moed wel even in de schoenen. Ik begon de bovenbenen wat te voelen en de vermoeidheid kwam ook wat opzetten, maar ja was al vanaf 12 uur aan het lopen. Maar goed verstand effe op nul en gewoon doorgaan, dit gevoel was ook snel weer verdwenen waardoor ik nog vlotjes naar Zuidwolde liep. Ook dit ging over een andere stuk dan gepland, over heerlijke rustige fietspaden, in de verte zag ik de bedoelde route, het fietspad naast de Groningerweg (erg druk). Vanaf Zuidwolde is het maar een klein stukje nog naar stad. De zon begon steeds meer te schijnen. Ja dit is het echte gevoel van thuiskomen na een zware, lange en vooral natte rit. Ondanks dat het zo nat werd heb ik goed gelopen. De gelopen afstand zal al met al rond de 38 km zijn en dat is een mooie afstand…..

De route: http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=404559


De fotos:


Geen combivervoer in een lege trein

Hoofdstation Roodeschool.....


Trots wappert onze prov vlag


Kerkje van Oosternieland



ZOOOOO stil in mij.......

Iemand heeft hier flink met zaad lopen knoeien


Tis geel.......

Lammetjes
Uitgestrekte landerijen

Molentje van Zuidwolde
Drempelvrees is mij niet onbekend....



Weer thuis....










Geen opmerkingen:

Een reactie posten