vrijdag 14 mei 2010

Bikkelen in Oost-Groningen

Vandaag stond de langste rit tot nu toe op het programma, maar liefst 47 km!. In alle vroegte ( en dat op een zaterdag) ging ik weer met de trein naar Nieuweschans of beter gezegd Bad-Nieuweschans want zo heet het sinds enkele jaren. Ik had de pech dat ze met het spoor bezig waren dus ging ik ook een stuk met de bus. Maar moet zeggen dat ik toch veel liever fijn met de trein ga. Maar goed rond half negen stond ik in bad Nieuweschans en kon het lopen beginnen. Het eerste stuk liep precies op de grens met Duitsland en Nederland, dus stond als het ware met een been in Duitsland en het andere gewoon in Nederland. Maar goed wat betekend een grenslijn nog binnen europa?, er waren nergens geen zenuwachtige grenswachten te zien en de koeien aan de Duitse grens loeiden net zo hard als aan onze kant.



Het eerste stuk was mooi, veel grote boerderijen en uitgestrekte landschappen. Het was wel koud zodat ik toch wel een aardig gangetje had. Klein Ulseda was inderdaad klein na een paar honderd meter was ik er door heen. Op een gegeven moment kwam ik langs een weiland wat vol stond met mekkerende schappen en lammetjes. Wat een lawaai en ook zoveel bij elkaar. Waarschijnlijk liggen veel daarvan eerdaags bij de slager in de vitrine… Daarna nog even in Oudeschans geweest , een dorpje met een rijke historie. Op een bus met Duitsers na was er verder helemaal niets levendigs aan. Daarna trok ik door de velden naar Blijham om uiteindelijk uit te komen bij de Pekela’s. Daar begon het zware werk, Maar liefst 8 km sjokken langs het kanaal. Er kwam maar geen einde aan, de huizen leken op elkaar en er was totaal geen volk bij de weg. De enkeling die ik tegen kwam keek mij aan van die komt hier niet vandaan. Gelukkig was dat ook zo. Op den duur kreeg ik wat last van de enkels omdat de weg waar ik op liep wat scheef afliep, dus toen maar even van weghelft veranderd. Terwijl in elke stad,dorp etc waar ik door kwam kerken als blikvanger stonden was dat in Pekela’s wel anders. Op het hele traject misschien 1 kerk wat als zodanig herkenbaar was. Nou heb ik niets met kerken en wat er om heen hangt maar het was wel opvallend.

Fre Meis

Maar de Pekela’s hebben Fre, Fre Meis voorman van de communisten. Vroeger was er veel industrie in de Pekela’s (voornamelijk strokarton), de werknemers van toen werden niet of nauwelijks beschermd, werden uitgebuit door de werkgevers. Daar kwam Fre Meis voor op. Maar goed na dit stukje geschiedenis vervolgde ik mijn weg. Eindelijk kwam daar de afslag naar Ommerlanderwijk, nou daar had ik mij ook wel op verkeken want dat was ook een lang recht stuk, Trouwens dit soort stukken testen wel je doorzettingsvermogen en wilskracht. Maar zoals ik dat van mij zelf al wel wist zit dat wel goed. Maar toch blijft het best wel zwaar om op dat oneindig stuk rechte weg te lopen. Eindelijk was daar Veendam, en daar liep het wel vlotjes maar dat kwam denk ik door dat ik de omgeving wel ken. Effe bij mijn oma aan de deur geweest maar was aan de vlotter dus maar verder gelopen. De jumbo even aangedaan want al het drinken wat ik mee had was op en zag het niet zitten het laatste stuk zonder vocht te moeten doen. Aan de lange Leegte was het echt stil, men treurt er waarschijnlijk nog zachtjes om het verlies van de BV Veendam wat eerder deze week failliet werd verklaard. De lange Leegte uitlopen viel me dit keer 100 procent mee want na dat ellenlange stuk bij Pekela was dit stuk snel uitgelopen. Via Borgercompagnie liep ik richting Hoogezand. Hier begon ik het toch wel aan de bovenbenen te voelen dat ik al wel aardig tijdje onderweg was. Het laatste stuk fietste mijn pa met mij op, en dat maakte de laatste 2 a 3 kilometer toch wat lichter.

Na ruim 8 en half uur gelopen te hebben kwam ik op de eindbestemming. Gemiddeld rond de 5,7 km/u gelopen, en daar ben ik tevreden over aangezien het de eerste keer was dat ik zoveel gelopen heb achter elkaar. Van blaren totaal geen last, wel van stijve bovenbenen, maar ja dat hoort erbij. Verder wel wat lichtelijk kapot, maar na een warm bad en effe een hazenslaapje was ik weer boven jan. Kortom weer wat dichterbij Nijmegen……..


Dus ik ging met de bus....

Deutsland



De ene voet in Deutsland, de andere in NL (zoek de veschillen)


Oudeschanss

Richting Blijham
8 lange kilometers langs het water door Pekela's

Nooit meer Veendam
Bijna op eindbestemming

Geen opmerkingen:

Een reactie posten